You are here

 

African and European partners are actively supporting connectivity, aviation and road safety as a source of growth and of further economic and social inclusion. Infrastructure investments underpin the ability of African countries to fully capitalise on growth and jobs creation. Economic integration and value-chains are linked to the regional, continental and global set-up and therefore require connectivity, both intra-African as well as strategic linkages between the EU and Africa.

The Task Force Transport aims at identifying ways to boost investment in the African transport network and infrastructure, providing recommendations on development assistance interventions and identifying structural reforms to support the transport sector and improve business environment and investment climate. The Task Force Transport is composed of three clusters: aviation, connectivity and road safety.

 

Focus
Boost investment in the African transport network and infrastructures
Recommendations on development assistance interventions
Reforming the transport sector and improving business environment and investment climate
Enhance transport safety and security

 

CLUSTERS

 

 

 

Aviation

Le cluster aéronautique du groupe de travail a été créé en janvier 2019 à Bruxelles. Il rassemble des experts africains et européens du secteur de l'aviation, des domaines public et privé. Le cluster aborde des défis clés tels que la gestion du trafic aérien, la sûreté et la sécurité, et l'impact sur l'environnement et la création d'un marché unique du transport aérien africain.

 

 

 

    Connectivité

Les travaux du cluster Connectivité ont été lancés en avril 2019. Le cluster vise à développer des politiques et des recommandations de réforme pour une Afrique interconnectée et pour connecter l'Afrique et l'UE à travers des « corridors de transport multimodal intelligent » intégrés, sûrs et résilients, qui répondent à la notion d'infrastructure de qualité à la fois sous l'angle de l'investissement, de la gouvernance et de la durabilité.

 

 

 

 

Sécurité des routes

Le cluster a été lancé en mars 2019 pour partager des perspectives sur la manière d'améliorer la sécurité routière, en particulier sur le continent africain, et de renforcer le partenariat entre l'UE et l'UA dans ce domaine stratégique. Les partenaires africains et européens évaluent la situation de la sécurité des routes sur le continent africain et partagent les bonnes pratiques et les approches efficaces dans le contexte européen. Des routes plus sûres signifient une meilleure connectivité et créent des conditions plus faciles pour un transport intelligent, sûr et durable, facilitant l'activité économique dans son ensemble.